4

Många modetidningsomslag blir minnesvärda, men vissa blir legendariska och får enorm effekt på hela modehistorien. Ett sådant är omslaget av brittiska Vogues januarinummer från 1990. Det kan nämligen klassas som supermodellernas fysiska födelsebevis.

Kring årsskiftet 1989-1990 var Liz Tilberis chefredaktör på brittiska Vogue och hon hade gjort sig ett namn i modevärlden för sitt innovativa sätt att se på och använda sig av modeller. Hon hade etablerat ett arbetssätt där hon undvek att framhäva modellerna som klädhängare eller som objekt, istället ville hon framhäva modeller som personliga och som starka, självständiga individer.

Inför januarinumret bestämde sig Tilberis för att prova ett nytt grepp. I stället för att göra som Vogue alltid gjort och bara ha en modell på omslaget ville hon ha fem. Hon tog kontakt med fotografen Peter Lindbergh tillsammans valde de båda ut fem stycken fotomodeller som det hade börjat talas lite extra mycket om i modevärlden, nämligen Naomi Campbell, Linda Evangelista, Tatjana Patitz, Christy Turlington och Cindy Crawford. När de fem modellerna dök upp till plåtningen var det första gången de möttes tillsammans, men det skulle inte bli sista.

När tidningen väl kom ut fick omslaget ett enormt mottagande, världen över. George Michael fick syn på omslaget kontaktade de fem modellerna och övertalade dem till att delta i musikvideon till hans senaste låt, Freedom. Flertalet modehus, bland annat Versace, gjorde sig av med sina “gamla” modeller till förmån för dessa nya stjärnskott som väckte enorm uppmärksamhet var de än syntes.

Det hände något med synen på modeller efter det brittiska Vogueomslaget. De fem modeller som syntes på omslaget blev de första exemplen på en ny helt typ av modeller, personifierade modeller som blev långt mer kända än både skådespelare och artister. De blev helt enkelt något än bara vanliga fotomodeller. De blev supermodeller.

Pin It on Pinterest

Share This