Werner Herzog i Grizzly Man, 2005. Foto: Lions Gate Films

Werner Herzog i Grizzly Man, 2005. Foto: Lions Gate Films

Den franska filmskaparen och kritikern François Truffaut kallade honom vid ett tillfälle ”the most important film director alive.” Han gjorde sin första film när han var 20 år och har sedan dess arbetat med närmare 70 fiktiva och dokumentära produktioner. Det handlar om den omtalade och hyllade tyska filmskaparen Werner Herzog.

1942 föddes Werner Herzog Stipetić i München. Trots att fadern tidigt övergav familjen tog Herzog senare hans efternamn då han tyckte det var ett mer passande namn för en filmskapare. När han bara var 14 år bestämde han sig för att det var film han ville hänge sig åt och han skydde inga medel för att uppnå sina drömmar. Han stal en 35 mm kamera från skolan i Münich och ska senare ha förklarat sig såhär: ”I don’t consider it theft, it was just a necessity—I had some sort of natural right for a camera, a tool to work with.” Herzog kom in på Duquesne Universitetet genom ett stipendium, men stannade bara i tre dagar. Han flyttade istället till Pittsburgh i Pennsylvania och gjorde dokumentära inslag för olika bolag men återvände senare till München för att studera.

Herzog var betydelsefull för den Nya tyska filmen, Neuer Deutscher Film, en filmrörelse som varade från sent 60-tal in på 80-talet. Oberhausen-gruppen, där Herzog var en av de yngre medlemmarna, var rörelsens kärna och startades upp 1962. De deklarerade i ett manifest att ”The old cinema is dead. We believe in the new cinema.”
Filmskaparna arbetade med låg budget och inspirerades av den Nya franska filmvågen, och för dem var konst målet med film, inte kommersiell framgång. Filmerna gick hem hos publik som vurmade för konstfilm, och vissa regissörer slog igenom och kunde senare göra mer välfinansierade filmer. Rörelsen anses ha lyft den tyska filmen och inspirerade efterkommande tyska filmskapare till att göra kvalitetsfilm.

Samma år som han gick med i Oberhausen-gruppen gjorde Herzog sin första kortfilm med titeln Herakles, samtidigt som han jobbade som svetsare om nätterna för att kunna finansiera sina filmer.
Tio år senare hade Herzog gjort upp emot tio filmer och jobbat med television ett kort tag. När han 1971 letade efter en inspelningsplats för filmen Aguirre, the Wrath of God i Peru var det nära att han bordade ett plan som kraschade, LANSA Flight 508. Planet träffades av blixten, och bara en överlevde olyckan. Herzog påverkades starkt av detta, och nästan 30 år senare gjorde han dokumentärfilmen Wing of Hope (2000) om planets överlevare Juliane Koepcke.

Werner Herzog i Stockholm -77. Foto: Jan Forsman

Werner Herzog i Stockholm -77. Foto: Jan Forsman

Herzogs filmer har ansetts vara kontroversiella i både handling och budskap. Den kanske mest omtalade av Herzogs filmer är Fitzcarraldo från 1982. Filmen är inspirerad av en verklig händelse, när baronen Carlos Fermin Fitzcarrald som på 1890-talet fraktade en båt över kullar och berg i Peru. Båten ska ha vägt 30 ton, medan de under produktionen av Fitzcarrald använde en som vägde över 300 ton. Utan specialeffekter kan man se i filmen hur en 320-tons ångbåt tas över en kulle. Herzog menar att inget liknande har gjorts tidigare, och troligen aldrig kommer göras. Han utnämnde skämtsamt sig själv till ”Conquistador of the Useless.” Filmen är också en av Herzogs mest kritiserade filmer, då sex personer skadades under inspelningen av en scen när ett skepp som kraschade. Han anklagades dessutom för att utnyttja den inhemska befolkningen då han utförde byggen trots deras protester.

Idag arbetar Herzog med en dokumentärserie, Hate in America, och en thriller med titeln Salt and Fire. Han har under sin karriär tilldelats 49 priser för sina verk, och han räknas fortfarande till en av konstfilmens giganter.

Pin It on Pinterest

Share This