Fem frågor till fyra skivbutiker

av | Nov 29, 2017 | Artiklar, Intervjuer

Under 2016 såldes 31,6 miljoner vinylskivor världen över och innan 2017 är över väntas de siffrorna ha ökat. Popmanis Emma Isberg har ringt upp fyra skivbutiker runt om i vårt avlånga land för att se ifall de har märkt av vinylskivans ständigt växande popularitet samt frågat dem vad de tror att vår ökade konsumtion av vinyler kan bero på.

Mickes

Mickes Serier, CD och Vinyl grundades 1996 och har idag två butiker i Stockholm. Vi har pratat med ägaren Micke Englund.

Vad gör ni för att sälja vinyler?
– Vår butik har funnits i centrala Stockholm väldigt länge och folk som söker vinylskivor hittar hit. Vi har kunder från hela Sverige och utlandet som kommer hit genom att vi har byggt upp en kundkrets under en längre tid. Vi gör reklam för vår butik genom att vi har hemsida och Facebook också.  

Varför tror du att vinyler är så populära?
– Vi har absolut märkt av vinyler har ökat i popularitet. Vinylskivan var död förut och idag har försäljningen definitivt stigit men det är fortfarande CD-skivor som säljer mest utifrån nyförsäljning. Idag säljer dock inte artister lika många skivor som de gjort förut. På 1980-talet sålde till exempel Orup 100 000 skivor och det var inte ovanligt på försäljning på 250 000 skivor för ABBA. Idag är det fler artister som släpper skivor på vinyl än vad det var förut men de säljer mindre.

– Vi satsade på vinyler redan från start och det är ytterst få som har gjort det. Idag finns det ett enormt stort intresse för vinyler och det känns som att det är mer konkurrens butiker mellan då det är fler som säljer begagnade skivor.  

Hur tänker ni gällande vilka skivor ni tar in?
– Vi har två butiker vilket gör att vi har stor plats och kan ta in mycket skivor. Vi har alla genrer och vi tar in det mesta. Vi brukar ta in sådant som säljer av erfarenhet.

Märker ni någon skillnad gällande försäljningen?
– Försäljningen känns mycket stabilare än vad den gjorde förut. En dålig dag är fortfarande en bra dag för oss. Idag har vi mer konkurrens eftersom det är fler affärer som har samma inriktning som oss. Vi har fått en bredare kundkrets, länge var det samma människor som kom in till oss. På sista tiden har det blivit mer ungdomar som kommer in och handlar vinyler och det är jätteroligt!

Hur tror ni att lyssnandet kommer se ut i framtiden?
– Just nu känns det stabilt! Jag tror inte att att intresset för vinyler kommer att växa men just nu känns det inte heller som intresset för vinyler sinar. Om man tänker tillbaka till när nedladdningen började raderade det ut sjuttio procent av skivförsäljningen. Det var stora varuhus som fick gå i konkurs,  den stora skivbutiken Mega Store i Stockholm gick till exempel i konkurs. Om läget skulle förändras idag tror jag inte att det behöver bli lika dramatiskt!

Skivesset   

Skivesset är Malmös äldsta skivbutik och har funnits sedan 1962. Vi har pratat med ägaren Peter Wihlborg.

Vad gör ni för att sälja vinyler?
– Vi använder oss väldigt mycket av sociala medier men även av tidningar. Vi annonserar till exempel efter begagnade skivor i Sydsvenskan. Just annonser är vårt främsta verktyg när vi köper in skivor.

Varför tror du att vinyler är så populära?
– Vi har alltid sålt bra av den äldre musiken. Vi har dock ökat försäljningen av de nya vinylerna de sista två åren och vi har till och med byggt om för att få mer plats. Jag tror att försäljningen har ökat för att ljudet på en vinylskiva känns dyrt och de som lyssnar kanske vill ha ett mer levande ljud än vad de kan få på till exempel spotify.  

– Det är svårt att svara på varför vinyler har blivit så populära. För fem år sedan sålde vi väldigt få vinyler och för min del känns det som att allt har börjat om nu. Det gick från vinyl till skivor och då tog vi bort vinyler. Folk sålde bort sina vinyler då men nu köper de tillbaka dem. Det är väldigt märkligt. Ett problem som vi har sett är att CD:n bidrog till att priserna ökade här i Sverige eftersom vi hade inte hade en stor konkurrens butikerna mellan. Det börjar komma igen idag i och med vinylskivans återkomst.

Hur tänker ni gällande vilka skivor ni tar in?
– Vi tar in all sorts musik. Vi tar in allt från jazz till ny musik, från pop/rock till klassiskt. Mina två söner arbetar här också och de har väldigt bra koll på vad som är inne vilket är skönt!

Märker ni någon skillnad gällande försäljningen?
– Ungdomarna och även personer i medelåldern köper mer av de nya vinylskivorna som vi får in. Vi har märkt att det finns ett stort intresse för elektroniskt vilket faller väl ut på vinyl. Det finns många experimentella artister som släpper sin musik på vinyl och det är av stort intresse hos våra kunder. Det gäller för oss att vara med och vara uppdaterade gällande den nya musiken. 

– Det är kul att se att artister som Taylor Swift efterfrågas på vinyl och det är många föräldrar som kommer in med sina barn. Föräldrarna kanske växte upp med The Beatles-plattor på vinyl och nu har barnen börjat samla själva. Det som är trist är att vinylerna ökar så pass mycket i pris!

 Hur tror du att lyssnandet kommer se ut i framtiden?
– Jag var orolig över mina barn när de lyssnade via hörlurar. Jag trodde att vi var på väg mot en “slit och släng-mentalitet” när det gällde musiken. Idag har dock var och varannan människa riktiga hörlurar och jag får känslan av att ungdomar vill lyssna på musik på ett riktigt sätt. Förhoppningsvis håller det i sig!

Farsot Records

Farsot Records ligger i Göteborg och drivs av skivbolaget Farsot Records. Vi har pratat med David Svanström som är en av de som driver skivaffären.

Vad gör ni för att sälja vinyler?
– Vi använder oss en hel del av sociala medier för att göra reklam för vår butik. Vi försöker även att uppmärksamma de personer som kommer in till butiken och på så sätt skapa en relation som sträcker sig förbi försäljning och mer handlar om en kultur.

Varför tror du att vinyler är så populära?
– Den fysiska produkten har alltid varit populär och i den ytterkanten av musikkulturen som vi huserar i har vinylen alltid varit det som människor har vurmat för mest. Att vinyler nu är populär i allmänhet beror nog på att saker och ting alltid har en tendens att komma tillbaka och bli modernt. Särskilt det som av många kan ses som retro. Vinylen har dock aldrig dött ut bland de mindre och mer subkulturella genrerna, trots att den kanske ett tag försvann från de flesta stora skivbutikerna.

Hur tänker ni gällande vilka skivor ni tar in?
– Vi tänker inte alls, utan går helt enkelt på det vi själva gillar. Vi har inget direkt fokus på en viss genre då vi är fyra brokiga personer som sköter det vi tar in.

Märker ni någon skillnad gällande försäljningen?
– För två år sedan var försäljningen större än vad den är idag. De som verkligen är intresserade av musik på alla plan vill dock fortfarande ha en fysisk produkt snarare än att enbart streama sina favoritskivor via diverse digitala tjänster.

Hur tror ni att lyssnandet kommer se ut i framtiden?
– Jag tror att att streamingtjänster ökar successivt hela tiden, då det utan tvekan är mycket smidigare. De fysiska skivor kommer bli mer limiterade och släppas i olika upplagor för att kunna locka de som verkligen vill ha dem. Det märks redan idag att även stora band och artister har till exempel olika vinylfärger kopplade till vissa butiker och dylikt, just för att göra skivorna mer exklusiva.

Repeat Records

Repeat Records har två butiker, en i Lund samt en i Skåne. Vi har pratat med Johan Castrup som tog över butiken 1998.

Vad gör ni för att sälja vinyler?
– Vi använder oss av annonser i tidningar för att sprida att vi köper in skivor. Det är även många som kommer in i butiken och vill sälja skivor som de vill bli av med.

Varför tror du att vinyler är så populära?
– Jag tror att vinyler är nostalgi för många. Det känns dock som att det har blivit en trend eftersom vinylen var helt ute på 90-talet. Precis som allt annat går populariteten lite i vågor.

Hur tänker ni gällande vilka skivor de tar in?
– Vi har inte direkt något utstakad plan utan vi tar in det mesta inom de flesta musikstilar. Just nu är det dock de klassiska skivorna som vi säljer mest av.

Märker ni någon skillnad gällande försäljningen?
– Vår försäljning har definitivt ökat under de senaste åren.

Författare:
Emma Isberg, Skribent

Pin It on Pinterest

Share This