Exklusiv premiär och intervju med Tella Viv

av | apr 15, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer, Premiär

Den 24 april släpper Tella Viv äntligen sitt debutalbum efter att tidigare ha släppt tre EP:s och som uppladdning står Popmani för premiären av singeln Inky som släpps på fredag. Vi har även hunnit prata med bandet om tankarna inför släppet och planerna för året. 

Skivan i blir ert första långa album, varför kändes det rätt att spela in ett album nu och inte en till EP?
– Vi har alltid tänkt spela in ett album, men aldrig fått tiden eller haft fokus nog. Vi var alltid så ivriga att släppa en EP samtidigt som vi spelade in en andra och skrev en tredje. Men vår producent Axel Jonsson var en viktig katalysator. Han la upp en plan som kändes smart och bokade in oss i Ingrid Studios, berättar Carl.

Kan ni berätta om processen bakom albumet, jag förstår det som att ni hade en hel del material med er in i studion i form av röstmemon? 
– Processen bakom låtarna på i utgjordes av att vi tillsammans skrev och improviserade fritt runt olika teman. Det kunde börja med en melodi, en ackordgång en idé, eller vad som helst. Under tiden vi arbetade så spelade vi in det som röstmemon på våra telefoner. Ibland flera beroende på vem som, vid vilket tillfälle, tyckte det lät bäst. När vi kom hem skickade vi allt vi hade spelat in i en chattgrupp. När vi sedan möttes igen så hade vi plockat ut olika delar vi tyckte bäst om och försökte kombinera dem på ett sätt som skapade något nytt att spela in för att sedan upprepa processen på nytt. På så vis gick alla låtar genom flera filter av tolkning och omtolkning, förklarar Benjamin.

Tänkte ni annorlunda när ni gick in i studion den här gången?
– Ja, mer organiserat med produktionsrep och grejer. Och post-it-notes på väggarna för att få fram den där Millenium trilogin-känslan när det syns att någon jobbar hårt. Tidigare har vi repat fram något i en dimma och tryckt rec. Sedan var förarbetet mycket tydligare nu, så vi kunde försöka få fram vårt signatursound utan det slutar som psykedelisk surf rock i 151 bpm, säger Carl.

“Vi gör vårt bästa för att anpassa oss efter den ödemark som kultur har blivit.”

Inspirationerna bakom albumet känns väldigt långt ifrån varandra, från Kate Bush till punkakter. Kan ni berätta mer om det och vad ni har tagit från de olika influenserna?  
– Väldigt mycket musik görs i ett försök att låta som något annat eller passa in i en genre. Man har tur om man misslyckas tillräckligt för att göra något som låter unikt eller har ett egenvärde. De flesta kommer inte så långt utan hamnar i en cirkel av repetition och semiplagiat. Vi har som ambition att hitta vinklar som ingen annan har. En metod vi har använt är att plocka från olika artister och genrer som inte nödvändigtvis har så mycket gemensamt, berättar Benjamin och fortsätter.

– Du tar upp Kate Bush i din fråga. En sak vi har inspirerats av med henne är hennes sätt att använda röster och körer för deras effekt lika mycket som de toner de sjunger. Ljudet i rösten i sig, klangen, övertoner, rasp, även ”fulare” ljud utgör alla delar av kompositionen. Vi har inspirerats av Philip Glass sätt att sätta enkla former mot varandra och låta upprepningen och förskjutningar skapa upplevelser hos lyssnaren. Vi har inspirerats av Claude Debussys sätt att använda harmonik, spänning, dissonans och dess kontrast mot enkla och tydliga melodier och klanger.

Singeln Inky släpps på fredag, hur skulle ni beskriva den låten?
– En disco slow burner på tranquilizers. med massa kärlek till spionmusik, säger Carl.

Vad har ni för planer i år? Tänker att det är svårt att planera sin framtid nu i Coronatider.
– Vi gör vårt bästa för att anpassa oss efter den ödemark som kultur har blivit under pandemin. Dagen vi släpper ”i” så kommer vi att livestreama en releasespelning. I övrigt så tar vi tillfället av gapande hål i schemat och total frihet från FOMO att gräva ner oss i replokalen och komponera musik, säger Benjamin.

Författare:
Emma Isberg, Redaktör

Fotografi:
Lars Brønseth

Pin It on Pinterest

Share This