Exklusiv intervju och premiär med Luna Green

av | Apr 20, 2017 | Intervjuer, Ny musik, Premiär

Idag står vi för premiären av Luna Greens musikvideo till singeln Lotus Interception och vi passade även på att ställa några frågor kring releasen. 

Idag premiärar vi videon till din senaste singel Lotus Interception, vill du berätta lite om videon och inspirationen bakom?

– Så kul och overkligt att släppa den nu! Jag och Emiliano Altera, som är en fantastisk människa har jobbat tillsammans ett år med den från idé-stadiet till nu i olika faser och ihop med ett stort team människor har vi lagt mycket tid, energi och själ i den! Emiliano har jobbat med att göra drömmar till film innan och jag hade en idé om att fånga ensamhet och de här karga gamla övergivna fabrikerna. Therese Korning ihop med Alexander Pihl har filmat och klippt och Therese är helt enastående som kreatör, det hade aldrig gått utan henne! Sen har vi använt Peter Patrik Isaksson som kanske är tidernas vackraste människa, och vi hade vissa likheter och olikheter som var intressanta. Linda Jägerström satte ihop styling och Izabella Dehner skapade sminkningarna som är helt magiska också. Peter Cohen har efterbehandlat den så den har fått en så eterisk känsla. Det är så många människors arbete i det här.

– Inspirationen kommer ganska mycket från känslan av dystopi som lite ligger i luften. Vi konsumerar för mycket, miljön som förändras pga det osv. Videon cirkulerar kring någon slags framtids-nomader som lever ensamma i en människovärld som är helt övergiven, så på det sättet är det väldigt symboliskt. Sen finns en annan bit av symboliken som för mig hör ännu mer ihop med själva musiken och det ligger i kylan och snön, att gå mellan kärlek längtan, ensamhet och ilska och även att det finns ett ”tvillingskap” eller en känsla av likhet och samtidigt polaritet, som två olika bitar av samma själ. Vet inte om det här låter övertydligt eller helt vagt i någon annans värld? Lite båda kanske?

Singeln är det första du släpper på över två år och det är en helt nya ljudlandskap vi möter den här gången. Vad har hänt under dessa år och hur kommer det sig att din ljudbild tagit en sådan vändning?

– Ja så är det! Jag tror den stora skillnaden är att jag proddar alltihop själv nu, så har kunnat känna mig fram på ett helt nytt sätt, och då har det bytt värld. Jag har haft många idéer som jag först de senaste tre åren börjat ta tag i, och då leder dem till nya spår, som leder till nya spår, så God knows. Men mycket har legat i lur och väntat på rätt tillfälle!

Du har en förkärlek till ljud och då menar jag inte renodlad musik. Hur uppkom den kärleken och är det något som du frekvent sparar på eller letar inspiration bland?

– Ja verkligen. Det är typ det bästa sättet att fånga känslor. Uppkom väldigt tidigt när jag var liten att jag var helt fascinerad av det. Älskar musik men älskar ihopsättningar av ljud på ett större sätt tror jag, lättare att relatera till. Det känns också friare så det är lätt att få idéer och tänka, hmm hur blir detta med det??

– Jag sparar definitivt hela tiden nya ljud, både som jag spelar in och som jag hittar i något hörn av internet! Har ett enormt bibliotek som heter ”nerdy samples”.

Har du något favoritljud?
– Insekter tror jag jag har mest av. Snö, is och vatten tycker jag mycket om med. Valar. Och människoröster som sjunger på speciella vis.

Du står bakom skapandet för både skrivandet och produktionen på både Lotus Interception och din nästkommande singel. Blev det till en fördel för dig att endast skapa med dig själv?

– Alltså, det var otroligt skönt, just för att jag fick chans att känna in saker utan att förhålla mig till vad någon tycker eller bli orolig att jag tar för mycket plats eller för lång tid på mig. Det var underbart att bestämma allt och vara i den här världen bara. Jag behövde det, för att lära mig vad jag själv gillar, och bekanta mig med mitt sätt att skapa på. Om jag samarbetar i framtiden kommer jag vara en roligare person att samarbeta med också på grund av det! Det är lättare att vara öppen när man vet vart man har sig själv, mindre rädslor. Dessutom blev jag ju producent av att spendera tre år på det.

Senare i vår släpper du ytterligare en singel, vill du berätta lite om den?

– Just det! Den är väldigt besläktad med ”Lotus Interception” i känsla och till viss del ljudbild, skriven under samma period, men strukturerad lite annorlunda såklart! Jag försöker fortfarande döpa den! Arbetsnamnet har varit ”little one” så länge att det är svårt att döpa om den! It’s so little!!!

Författare:
Elin Strömberg, Skribent & Chefredaktör

Pin It on Pinterest

Share This