År 1913 grundade Mario Prada företaget Fratelli Prada (Bröderna Prada) tillsammans med sin bror Martino. På den tiden sålde bröderna Prada enbart accessoarer av läder, och deras ”högkvarter” bestod av en liten butik i centrala Milano. Hundra år senare ser situationen något annorlunda ut.
    I dag är Prada, med sina 250 butiker spridda världen över, ett av de största och kanske mest framgångsrika modehusen i världen. För två veckor sedan öppnade de även sin första butik i Norden, och självklart valde de att slå sig till ro i centrala Stockholm.

Det var i början av 1900-talet som bröderna Mario och Martino Prada bestämde sig för att öppna en butik som specialiserade sig på att göra resväskor och portföljer i högklassigt läder. Efter några år då intresset för att äga vackra resväskor försvunnit, började bröderna istället tillverka läderaccessoarer för att ha en ärlig chans på dåtidens modemarknad. Även om dessa exklusiva plånböcker, klädkistor och vattentäta handväskor designades för både kvinnor och män, ansåg inte Mario Prada att kvinnor hade något med affärer att göra, och förbjöd därför kvinnorna i familjen att bli en del av företaget. Men när det visade sig att hans enda son fullständigt saknade intresse för att ta över företaget, och brodern Martino valt att inte skaffa barn överhuvudtaget, så fanns det inga andra utvägar än att låta dottern Luisa Prada ta över.

Miuccia Prada, dotterdottern till Mario Prada

Under de tjugo år Luisa Prada regerade över företaget växte namnet sig sakta men säkert starkare, men det var först när dottern och arvtagerskan Miuccia Prada tog över företaget som saker och ting började hända. Miuccia anslöt sig till familjeföretaget redan vid tjugo års ålder, och åtta år senare var hon den nya presidenten och chefdesignern för märket. Under samma tid träffade Miuccia sin nuvarande make, Patrizio Bertelli, som direkt anslöt sig till företaget och numera främst är ansvarig för marknadsföringen.

memopad1

Miuccia Prada och maken Patrizio Bertelli
Foto: Courtesy of The Wall Street Journal

Bara ett år efter att ha tagit över Prada så presenterade Miuccia Prade sin första kollektion av ryggsäckar och väskor i svart nylon, som blev en av hennes största kommersiella hits. De kommande åren blev en riktig framgångssaga, då Prada öppnade ett flertal butiker i New York och runt om i Europa. Under samma tid fortsatte Miuccia leverera kreationer som i dag har blivit näst intill ikoniska, till exempel den klassiska Prada-skon och den svagt alggröna färgen som alltid förknippas med Prada.

Den första, klassiska handväskan från Prada

År 1985 lanserade Miuccia den numera ”klassiska Prada-handväskan” som var vävd i vackert, svart nylon. På sidan kunde man se den diskreta Prada signaturen inuti en triangel, en signatur som stannade kvar från den dagen. Tack vare väskan som blev uppmärksammad och världskänd över en natt, lyckades Miuccia skapa en mäktig it-kollektion som aldrig skulle glömmas bort.

Åren därpå började Miuccia Prada designa ready-to-wear-kollektioner som kom att bli kraftigt kritiserade på grund av de allt för vågade plaggen. Samtidigt hade Pradas plagg blivit synonymer med subtil sexighet och exklusivitet. Även i klädkollektionerna använde hon sig av det svarta nylon som funnits inom Prada från grundaren Marios tid. Nylonet blev genast populärt och man kunde plötsligt börja se det på andra designers visningar, men vid det här laget hade Miuccia Prada redan gått vidare för länge sedan och börjat presentera skidplagg i stretch.

MiuMiu höst/vinter 2010

Under början av 1990-talet startade Miuccia Prada en systerlinje vid namn MiuMiu, Miuccias smeknamn sedan barnsben. MiuMius kläder låg inte på samma prisnivå som Pradas plagg, designen var mer lekfull och färgrik, men behöll fortfarande Pradas syndiga sexighet. Syftet var att kunna nå ut till en yngre, hippare publik.

Miuccia Prada har alltså styrt det prisbelönta företaget med järnhand i över 30 år, och det har resulterat i att Prada i dag klassas som ett av de absolut största och inflytelserika modehusen i världen. Allt började med en ensam butik i Italien. I dag har Prada butiker i 65 olika länder, och för två veckor sedan blev Sverige ett av dem.

Relaterade artiklar

Pin It on Pinterest

Share This