Elias: ”Det som tog mest tid var att hitta rätt värld för låtarna”

av | mar 12, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Elias slog ned i musikvärlden med debutsingeln Revolution där han imponerade på publiken med sitt säregna uttryck och magiska röst. Nu är han tillbaka med nya EP:n HIM och i en intervju med Popmani berättar han om processen bakom EP:n, att ha frihet i sitt skapande och hans kommande spelning på Dansens hus.  

Du har beskrivit EP:n som en nystart, kan du berätta mer om det? 
– Jag lyckades komma ur min skivkontrakt med mitt gamla skivbolag och startade ett eget bolag som heter Haale Records och har sen gjort en licensdeal med Universal i Tyskland. Det känns väldigt nytt och bra för mig och påverkar min frihet i vad jag gör och med helt andra förutsättningar än tidigare. Det känns också som det blivit tydligare vad jag vill göra och jag har landat i mitt uttryck.

Namnet HIM kom tidigt som jag förstår det, vad betyder titeln för dig?
– Den betyder nån form av sökande efter identitet och relationer till människor och ett förhållningssätt till roller gentemot mig själv och andra.

Du tar upp rätt tunga ämnen på EP:n, vart har du fått inspirationen ifrån till att skriva samlingen? 
– Jag har nog bara skrivit väldigt mycket de senaste åren. Jag skriver om det jag ser runt mig och upplever själv och små draman som jag fantiserar upp. Det är det som inspirerar mig.

Hur skulle du beskriva den kreativa processen? 
– Det var mycket upp och ner, men själva skrivandet gick ändå rätt bra jag skrev sjukt många låtar som inte kom med av olika anledningar vill dock släppa alla men får ha lite tålamod. Det som tog mest tid var att hitta rätt värld för låtarna. Varje låt har haft många olika produktioner och det tog en stund för dom att landa rätt.

– Till exempel så hade spelat in en stor kör och massor med grejer på Need You Now men det landade inte rätt så då åkte jag till en studio i en stor lada i Guildford, utanför London, där jag skrev låten från början och spelade in den på nytt med piano och lite stråkar och först då hamnade den rätt.

”Jag skriver om det jag ser runt mig och upplever själv och små draman som jag fantiserar upp.”

Din första singel Revolution nådde stora framgångar, hur var det? 
– Det var kul såklart, den öppnade ju upp väldigt mycket för mig. Men gjorde det också lite svårt att hitta en väg framåt. Det var så många som drog från olika håll, jag var jäkligt ung och hade väldigt mycket integritet, men blev ändå rätt lost av allt som hände. Men i det stora hela är jag väldigt glad för den låten och vad den gett mig.

Påverkade framgångarna ditt sätt att göra musik på? 
– Verkligen, jag reste runt och skrev med massa olika jag aldrig kunnat drömma om att få jobba med så som Paul Epworth, John Hill och Fraser T Smith för att bara nämna några. Jag lärde mig sjukt mycket. Det var som en skola i låtskriveri. Men fick mig till slut också att gå tillbaka till hur allt började, ensam i ett rum med piano och en mick.

På fredag spelar du på Dansens Hus, vad kan vi förvänta oss av spelningen?
– Jag har ju inte haft en riktig spelning i Stockholm på typ fyra år så jag är riktigt peppad på det här. Jag kommer spela både släppta och osläppta låtar med mitt grymma band. En dansare kommer vara med och jag har bjudit in mina gamla körare och bästa vänner Sarah Verdier och Saniela Sörensen som kommer komma in från och till. Jag vill bara göra det till en speciell kväll som jag hoppas att folk som är där kommer känna.

Vad har du mer på gång under 2020?
– Jag ska släppa en hel del ny musik, åka på Europaturné och spela i Sverige och Skandinavien. Sedan kommer jag att fortsätta skriva låtar.

Författare:
Emma Isberg, Skribent & redaktör

Fotografi:
Eva Dahlgren

Pin It on Pinterest

Share This