Dream Wife: ”Musiken är en plats att dela känslor och styrkor”

av | jul 9, 2020 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Två år har gått sedan Dream Wife släppte sitt hyllade debutalbum. Därefter har de fortsatt att imponera på scen för att nu återvända med sitt andra album So When You Gonna… Vi har pratat med bandet om processen bakom skivan som kommit att skilja sig från debuten.

Det Londonbaserade bandet beståendes av Rakel Mjöll, Alice Go och Bella Podpadec släppte i fredags sitt andra album So When You Gonna… Ett efterlängtat album vars arbete trion är väldigt stolta över.

– Vi är så glada att de nya låtarna är ute och att andra kan dela dem med oss. Det här är ett arbete som vi verkligen är stolta över och vi hoppas att låtarna kan nå ut till människor på nya sätt under denna udda och isolerade tid.

Det självbetitlade debutalbumet rosades av både kritiker och fans med anledning av dess energi och råhet. Men tillskillnad från arbetet med debuten har processen bakom bandets andra album fötts ur en motsatt situation. Vilket har resulterat i en mer närvarande och reflekterande process.

– Under arbetet med det första albumet spelade vi in allt på ungefär en vecka och flera av låtarna spelades in live för att få till den där råa energin. Många av de låtar som togs med på skivan, testades på konserter långt innan de någonsin spelades in. Det var en helt motsatt situation med So When You Gonna… Vi kom tillbaka från turnén och plötsligt kände vi oss som en enhet för första gången på väldigt länge. Vi fick chans att vara närvarande och reflekterande, i ett mer intimt och kreativt utrymme än vad vi någonsin fått uppleva tillsammans tidigare.

Själva inspelningen av albumet fick den här gången ta tid och under en månad befann sig Dream Wife i Pony Studios i London.

– Det kändes som en lyx att verkligen få tid att gräva ner sig i spåren rent soniskt och tematiskt. Vi kunde skapa ett album utöver hur bandet manifesteras på konserter. Vi kunde verkligen flytta runt ljuset och skuggorna i processen den här gången, i motsats till det första albumet då vi i första hand fokuserade på att fånga en rå och levande energi.

På skivan berörs ämnen som abort, jämställdhet och missfall. Teman som burit stor vikt för bandet då det är ämnen som kan upplevas som väldigt isolerade eftersom de sällan pratas högt om.

– För det första är ingen konst politisk. Oavsett vad du gör, så talar du till en viss bild av världen. Jag skulle vilja hävda att vi bara utforskar teman som bär vikt i våra liv och om det är sant så bär det förmodligen vikt i andra människors liv och det faktum att dessa ämnen inte diskuteras, innebär att dessa upplevelser kan vara djupt isolerade. Musiken är en plats att dela känslor och styrkor.

”Föreställ dig att gå in i en studio och känna dig respekterad av din producent.”

So When You Gonna… är producerad och mixad av ett helt kvinnligt team beståendes av Marta Salogni, Grace Banks och Heba Kadry. Detta gav upphov till en väldigt professionell och respektfull miljö som bandet beskriver när jag frågar hur samarbetet sett ut.

– Föreställ dig att gå in i en studio och känna dig respekterad av din producent. Föreställ dig känslan att känna dig säker och att du kan vara dig själv i en studiomiljö. Föreställ dig att arbeta så intuitivt att de mest subtila föreställningar och former kan förstås och översättas till ljudvågor. Då borde du vara nära.

Albumet uppmuntrar den som lyssnar på låtarna att sluta vänta, vilket också återspeglas i titeln på samlingen. En idé som grundar sig i att man alltid tenderar att ångra det man aldrig gjorde.

– Du kommer alltid ångra dig mer för det du aldrig gjorde, än för det du faktiskt gör.

Dream Wife är mer än välkända för sina liveshower och under nästa vår återvänder de till Sverige för två konserter i Stockholm och Malmö. Men hur känns det egentligen att släppa ett album utan en medföljande turné?

– Det är oerhört konstigt att bearbeta albumet utan konserter, men allt det här kan också vara väldigt överväldigande så det är skönt att faktiskt ha utrymme för att känna av det ordentligt och bara stänga av telefonen, när det blir för mycket. Och eftersom vi är så stolta över låtarna är det trevligt att kunna ta del av dem som inspelningar innan vi omarbetar dem för scenen. Vem fan vet hur livemusiken kommer se ut efter detta? Det är väldigt oroande.

Läs även Josefin Östbys recension av albumet här.

Författare:
Elin Strömberg, Skribent & Chefredaktör

Fotografi:
Press

Pin It on Pinterest

Share This