Kameran sveper sakta över vraket. ”Nights out here are very cold”. En gammal Volvo. Dova färger. Skimrande ljus. En dialogtelefon i passagerarsätet. “This restless feeling’s getting old”.
– När jag skriver en låt handlar det om att fånga och skapa en viss scen eller stämning, inte så mycket om att berätta en berättelse i sin helhet. Låtarna blir mer av fragment som sedan sammanförs till ett album – en arbetsprocess inte helt olik filmskapande, säger Davor Abazovic.

davor_abazovic

Foto: Privat/Hilda Hallén

Davor Abazovic är musikvideoregissör samt sångare i Göteborgsbandet Brine. Han har magisterexamen i filmvetenskap och arbetar med film- och videoproduktion även utanför Brine. Att vara sångare och videoregissör är, enligt honom, två sysslor i samklang.
– De olika rollerna berikar varandra. Film och musik har alltid varit viktiga delar i mitt liv, så det känns bara naturligt att hålla på med båda.
Det tog lite tid innan Davor Abazovic vågade ta steget från sin mer teoretiska filmbakgrund till att faktiskt skapa egna konst- och musikvideos.
– I början handlade det mycket om att se hur långt det går att komma med ganska små medel och hur vissa begränsningar istället kan bli tillgångar samt hur man kan jobba med relationen mellan bild och ljus på ett fräscht sätt. Det handlar det nog egentligen om fortfarande.

Kameran letar sig skakigt vidare mot en barnvagn i trä. Den flagnade färgen viskar att den, liksom Volvon, är av modell äldre. Övergiven står den utanför något som ser ut som en lada. Bilderna är oklara. De skimrande ljusspeglingarna kommer tillbaka.
– Ljus är intressant att jobba med på grund av alla kontraster som kan uppstå, och för att det kan bidra till den drömska stämningen. Intressant är också vad ljuset gör med vår perception. Ljusfenomen är allmänt mycket fascinerande, säger Davor Abazovic.

För en månad sedan släpptes musikvideon till låten ”Scena del Crimine” från Brine’s andra skiva. Kameran går från bilvrak och barnvagn till kritmålningar, rapida bilder av bandet och avslutar på en teckning av hus, blommor och kors, som målad av en femåring. ”It is time to end it all, still we keep going back for more”.

Davor Abazovic förklarar att han försöker jobba lite mer associativt när han skapar videos. Allting åskådaren ser finns där av en anledning. Detsamma gäller för hur videon är klippt.
– Men det ska ändå gå att uppfatta på olika sätt beroende på vad du som åskådare har med dig när du tittar, dina intressen, dina erfarenheter och dina referensramar.

Hur viktigt är det att ha ett eget bildspråk?
– Ett eget bildspråk är väldigt viktigt, men det är också viktigt att inte fastna i ett visst uttryck. Jag lånar gärna från alla möjliga håll och kanter, och sen försöker jag göra något eget av det. Det handlar också mycket om processen, vilka element jag kan förena och hur långt jag vågar gå med det. Om jag kan sätta någon form av personlig prägel, men samtidigt också överraska mig själv och uppleva utveckling, då är jag nöjd.

Davor Abazovic filmar mycket vid olika tillfällen och dokumenterar det han finner intressant. Sekvenserna samlar han i en slags videobank dit han kan gå och kolla om det finns något att använda till just den videon han håller på med för stunden. Inspiration hittar han i allt från film, gatukonst och minimalistiskt foto till stadsmiljöer, tågresor och olika människors hem och hur de väljer att ordna sin närmiljö.
– Där kan det finnas många intressanta och oväntade ”bildlösningar”.

Hur tänker du när du gör en musikvideo?
– Personligen är jag inte så förtjust i musikvideos som är mer som konsertfilmer än videos, eller sådana som berättar en övertydlig historia på ett sätt som inte möjliggör åskådares fantasi att också få arbeta. En musikvideo ska tillföra låten någonting, tycker jag. Det visuella måste stå på egna ben, men ska också gå ihop med det vi hör. Sen får det gärna överraska oss, beröra oss, göra oss glada eller ledsna, men det får inte överskugga det vi hör, för då kan man lika gärna göra en kortfilm istället.

Se videon här: Brine – ”Scena del Crimine”

 

Pin It on Pinterest

Share This