Department 2019 – Nya höjder för Sveriges bästa warehouse party

av | maj 27, 2019 | Artiklar, Framsida Startslider, Krönikor

Department lyckades ta hem våra svenska stjärnor för att visa vad världen har att bjuda på. Däremot är frågan hur bra deras klimatkoncept verkligen blev i praktiken.

Det utlovade regnet höll sig borta under eftermiddagen när dörrarna till Department slogs upp. De anrika fabrikshallarna i jugendstil gör ett storslaget intryck, och det känns nästan som jag lämnat Stockholm för något mer kontinentalt.

Svenska Axel Boman öppnar festivalen med ett set typiskt Studio Barnhus. De flesta hade nog kallat det för lofi house, men Boman är i en konstant konstnärlig utveckling och är väldigt svår att definiera. Hela eftermiddagen är mer eller mindre vigd åt svenska djs och producenter med undantag för tyskarna Gerd Janson och DJ Koze. Den senare drar för första gången under dagen en rejäl publik till den största scenen, och det är här någonstans som festen verkligen börjar.

Något som flera erfarna festivalbesökare redan har påpekat var att vattnet inte var gratis, som brukar vara normalfallet på många festivaler och klubbevent. Inga tomma plastflaskor fick tas med in på området och för att kunna fylla på något med vatten var du tvungen att köpa flaskvatten. Det känns inte helt rätt på en festival som siktar på att bli klimatpositiv. Något de verkligen borde fundera på till nästa år.

I matväg lyckades festivalen att helt slopa köttet, men det var inte tydligt om festivalen var helt vegansk som också utlovats. Det fanns många foodtrucks som både skyltade om veganska och vegetariska alternativ. Något som också kan bli tydligare till framtida festivaler. Överlag var utbudet av mat och dryck väldigt bra för en så pass liten endagsfestival. Självklart underlättar det att festivalen ligger ett stenkast från Södermalm.

Festivalens höjdpunkter blev inte helt oväntat giganterna Bicep, La Fleur och Adam Beyer. Och för den som inte tröttnade vid 03 fortsatte festen på Berns med Yotto och svenska Linny Hex. Det som Department lyckats bäst med är att boka och bygga den svenska scenen. Sällan går det att se så många utländska elektroniska akter i kombination med några av de hetaste svenska uppkomlingarna, och de som redan etablerat sig utomlands. Att ta hem Adam Beyer, Jeremy Olander och La Fleur som annars turnerar världen runt gör väldigt mycket för det lokala musiklivet.

Den svenska klubbscenen ligger fortfarande långt efter andra storstäder på kontinenten. Department är precis vad vi behöver för att driva utvecklingen framåt och ge oss en större elektronisk scen. Frågan är bara vad politikerna tycker när dessa events blir fler, oftare och kommer närmre stadsmiljön.

Författare och fotograf:
Erik Magnusson

Pin It on Pinterest

Share This