Daniela Rathana: ”En kvinna kan göra allt”

av | sep 29, 2020 | Artiklar, Intervjuer, Månadens intervju

Daniela Rathana har ett förflutet som körsångerska bakom flera av Sveriges största artister. I februari i år släppte hon en hyllad debut-EP som soloartist och nu är hon tillbaka med singeln Ansikte med tillhörande musikvideo. Popmani möter en ärlig artist i ett samtal om sex, makt, musik och mormor.

Jag möter upp en avslappnad Daniela i träningskläder på Götgatan i Stockholm en tisdagseftermiddag. Hon köper kaffe och croissant till oss på 7-eleven innan vi går till hennes studio. Lokalen tillhör Oskar Linnros skivbolag Dundra där hon också är den hittills enda signade artisten. Här har hon spenderat många timmar på sistone eftersom livescenen är klurig just nu.

Danielas första spelning som soloartist var ironiskt nog den sista spelning jag var på innan regeringen beslutade om restriktionerna för evenemang. Hon hade precis släppt sin lovordade debut-EP Halva vägen fri och både hon och publiken var euforisk. Det skulle kunna tänkas vara ett antiklimax av rang för en artist som nyligen debuterat att tvingas ställa in en hel sommarturné, men Daniela har tagit vara på tiden som blivit över väl. Hon har spenderat mycket tid i studion och skapat ny musik.

– Jag hade inte räknat med hur bra EP:n togs emot. De som kom på spelningen var de skönaste människorna jag någonsin träffat. Jag vill vara deras bästa vän. Jag ser det som att jag fick all den här positiva energin för att kunna gå in i studion och göra bättre musik.

”Sex är ett stängt rum och därför är det intressant att prata om.”

En av de nya låtarna är singeln Ansikte som släpptes den 25 september. Låten är sprungen ur ett citat som florerar på sociala medier: ”If he dies he dies”, som uppmuntrar kvinnor till att sätta sig på män under sex. Hon fastnade för citatet och tyckte att det var humoristiskt, samtidigt som hon gjorde en djupare analys av det hela.

– Det är så jävla intressant med maktdynamik. Jag har alltid varit en person som har lätt för att ta plats och bestämma. Men när det kommer till sex är jag i en struktur, jag har behövt kämpa på ett helt annat sätt för att ta för mig, förklarar hon.

Daniela kom på refrängen på väg till studion där hon möttes av producenterna Oskar Linnros och Daniel Säfström (mer känd som Prins Daniel) som jublade åt innehållet. När jag kallar låten explicit påpekar hon att ingen som känner henne skulle tycka det. Hon är mycket grövre i munnen vanligtvis och hon och hennes vänner pratar såhär hela tiden. Hon refererar till låten WAP av Cardi B och Megan Thee Stallion, och berättar att hon är tacksam över den. Låten reflekterar hennes generations syn på sex, tycker hon.

– Det här med att vara pryd känns lite gammalt. Jag tror att den äldre generationen är fast i gamla mönster. Tanter kan vara chefer men sedan inte få komma. Sex är ett stängt rum och därför är det intressant att prata om.

Daniela förklarar att hon kommer från ett väldigt öppet hem där det pratas mycket och fritt. Ansikte är influerad av Danielas mormor. Hon beskriver sin mormor som en mångfacetterad person som till exempel kan prata väldigt frigjort om sex men som samtidigt är djupt kristen.

– Det jag försöker förmedla med min musik är att en kvinna kan vara allt. Jag vill få kvinnor att våga äta mat, lukta illa och vara mycket. Jag är en sådan person och eftersom jag jobbar med det jag gör får jag utrymme att vara allt detta. Men även den som sitter på kontor och har kostym ska kunna vara sig själv.

Videon till Ansikte har regisserats av Nim Sundström. Daniela berättar att hon tycker att det visuella är lika viktigt som musiken och upplever att artister i Sverige generellt är lite slappa med det. Att hon helt kunde lämna över musikvideon i någon annans händer var enbart för att hon fullt ut litade på Nims vision. Nim ser nämligen likt henne själv bortom låtens lättsamma yta, berättar Daniela.

Ansikte är humoristisk men det finns något djupare om man vill se det och Nim har valt att orka göra det. Hon har vänt ut och in på sig själv för den här videon och jag är inspirerad av henne.

Rent musikaliskt samarbetar Daniela fortfarande med Oskar Linnros, men även nya studiokollegor har tillkommit. Producenten Charlie Bernardo är en av dem och tillsammans skapar de i snabb takt nytt material. En annan samarbetspartner som Daniela lovordar är artisten Jacqueline Mapei Cummings.

– Mapei kan komma in till studion och ha en färdig låt i huvudet. Sedan kan hon ställa sig och improvisera fram hela texten och veta exakt hur trummorna ska låta. Hon är ett djur, skrattar Daniela.

Hon samarbetar gärna mer med fler musiker. Efter en lång erfarenhet av det kollektiva musicerandet efter åren som körsångerska är hon av åsikten att musik helst ska skapas tillsammans. Dock är det ibland lättare sagt än gjort i musikbranschens konkurrens.

– En grej som jag tycker är tråkigt i branschen är att kvinnor ställs emot varandra. Det här med systerskap inom musiken går förlorat eftersom folk ser varandra som konkurrenter. Jag önskar att klimatet vore annorlunda så vi kunde backa varandra istället och låta musiken gå i första hand.

En annan del av det nuvarande musikklimatet som Daniela har svårt för kretsar kring sociala medier. Hon berättar att hon inte tror på Instagram och bara väntar på att det ska försvinna. Men samtidigt är kontakten med de som lyssnar viktigare än någonsin nu när livespelningarna inte är ett alternativ. Den livesända varianten av gig har hon försökt sig på men gillar det inte.

– Livestreamade spelningar är det värsta man kan utsätta sig för som artist. Kontakten med publiken är det som är magin. Annars är det bara som att stå och sjunga i fucking duschen. Det kändes som att stå och runka framför folk som inte ville se.

Daniela längtar onekligen efter att få spela live igen. Hon vill att fansen ska få lära känna henne och menar att musiken hon skapar nu är närmre hennes personlighet än någonsin. Texterna på Halva vägen fri är djupa, råa och nakna, något som hon menar beror på att hon mådde dåligt när hon skapade den.

I EP:n gick hon in i sig själv och bearbetade sin uppväxt för att hon behövde kanalisera. Nu mår Daniela bättre och kan skriva bredare. Hon tar in mer av sitt liv, folk runtomkring och miljön. Sedan har pandemin gett henne ett energiöverskott utan dess like.

– Nu vill jag få folk att ta för sig, fucka ur, dansa, älska och våga prata om saker. Jag vill ge folk av min energi eftersom jag varit privilegierad nog att kunna fortsätta jobba under pandemin. Den bästa funktionen jag kan fylla nu är att få folk att tänka på̊ annat.
Det är svårt att inte dras med i hennes positivitet när hon fortsätter;

– Vi behöver få börja tro på magi igen. Musik kan ta en till helt sjuka platser. Det kan fungera som en brygga till en annan värld fast man är inlåst.

Jag är glad över att få se mer av Daniela Rathanas personlighet i musiken hon gör. Jag tror nämligen att världen skulle må gott av den humor och kärlek som hon utstrålar. Det blir spännande för Sverige att få lära känna henne bättre och ta del av mer musikalisk energi inom snar framtid.

 

Författare:
Josefin Östby, Skribent

Fotografi:
Alma Bengtsson

Pin It on Pinterest

Share This