You're Next

Bild: Lionsgate

Skräckgenren står stilla och är i behov av en pånyttfödelse, menar vår filmkrönikör David Ehrelind. Under 2013 släpptes dock två filmer som visar tecken på en positiv utveckling. 

Som tv-spelskritiker har jag hört eller läst flera gånger att ”skräckgenren är död”. Det började någon gång när genregiganterna Resident Evil och Silent Hill gled längre och längre bort ifrån sina survival horror-rötter. Successivt levererades allt sämre uppföljare än de kvalitativa rysarna fansen tidigare hade skämts bort med. När inte ens några av de kusligaste spelen i världshistorien var läskiga längre såg det ut som att genrens relevans på marknaden snart skulle tyna bort.

Jag var bombsäker på att bra skräck fortfarande kunde produceras, och mycket riktigt har vi sett ett flertal fantastiska skräckspel som släppts de senaste åren. Indiescenen gav genren nytt liv, och kommer förhoppningsvis att fortsätta ge oss nya sätt att skrämma oss själva många år framöver.

Att skräckfilmer skulle vara av en döende art å andra sidan är det ingen som har talat om. Åtminstone är inte jag medveten om att en sådan diskussion har pågått. Dock skulle jag vilja påstå att skräckgenren har varit ganska ointressant de senaste 10 åren eller så. Det finns undantag, förstås (The Descent), men överlag har genren mest stått still. Hollywood har klämt ur sig remake efter remake av klassiker de aldrig någonsin kan lyckas överträffa istället för att lägga pengar på nya koncept. Koncept som skulle kunna hjälpa genren att utvecklas och ta oss till nya, innan oupptäckta platser.

Men nej, det är nog ett säkrare kort att göra om Motorsågsmassakern för andra gången.

Trots att Hollywood fortsätter att lura biobesökare med nostalgi finns det två filmer som under året som varit har försökt visa oss någonting vi inte redan har sett. Och lyckats. 

Den ena filmen är, ironiskt nog, en remake. Men i detta väldigt unika fall kan skenet bedra. Robert Rordruigez nytolkning av Sam Raimis Evil Dead gör nämligen någonting som åtminstone jag personligen upplevde som briljant. Även om det, som i bokstavligen varenda film som någonsin har gjorts, existerar en eller flera karaktärer som får lite mer tid framför kameran än andra är det aldrig helt säkert vem det är som kommer att stå som den ensamma överlevaren när eftertexterna börjar rulla.

Detta borde vara en grundregel i alla slasherfilmer, ändå har filmer som A Nightmare on Elm Street och Halloween alltid en utstickande huvudkaraktär som vi alla vet är garanterad att inte få möta dödens lie. I Evil Dead däremotfinns inga löften, inga livsöden känns förutbestämda.

Den andra filmen, som är en av årets bästa skräckfilmer lika mycket som den är en av årets bästa filmer punkt, är You’re Next.

Många slasherfilmer kretsar kring seriemördare med övernaturliga förmågor, eller seriemördare som av outgrundliga anledningar aldrig dör. Men så finns det några fall där hotet är vanliga människor – och vanliga människor går att spöa, vilket huvudrollsinnehavaren i You’re Next också gör. Hon är en av de första karaktärerna av sitt slag som redan från start bestämmer sig för att tillintetgöra sina förföljare istället för att enbart försöka hålla sig vid liv. Hon tar inga risker och ser till att någon som ser ut att vara död också förblir det.

Det är skönt att se att filmer i samma framåtsträvande liga som Behind the Mask och Cabin in the Woods fortsätter att produceras. Man kan bara hoppas att detta blir någonting mer än några enstaka toppenrullar i ett hav av bedrövliga remakes och prequels. Jag kräver renässans! 

 

Pin It on Pinterest

Share This