Blossoms: ”Efter lite tid utanför musikscenen känns det skönt att vara tillbaka”

av | Maj 11, 2018 | Framsida Startslider, Intervjuer

Det brittiska bandet Blossoms släppte nyligen sitt andra album Cool Like You, den kanske svåra uppföljaren till det hyllade debutalbumet som kom för två år sedan. Vi har pratat med bandets sångare Tom Odgen om allt från att ta sig tid för att skriva texter till ABBA.

Sedan Blossoms släppte sitt hyllade debutalbum Blossoms (2016) har kören av hejarrop inte sinat. De har bland annat turnerat som huvudakt samt med storheter som Noel Gallagher and the High Flying Birds. När jag ringer upp sångaren Tom Odgen är de i fullfart med att promota deras andra albumsläpp Cool Like You och det är en stressad, men exalterad musiker som hälsar på mig på andra sidan telefonlinjen. Jag börjar med att erkänna att jag har läst att bandet inte alls kände någon press på sig inför det andra albumet, men stämmer det?

– Jag tror det, men jag kände nog lite press ändå. Med tanke på att första albumet gick så bra och blev väldigt fr­­amgångsrikt så kändes det som att jag hela tiden visste att vi var tvungna att fortsätta skriva. När vi var ute på turné kändes det svårt att hitta tid för att sätta sig ner och skriva låtarna men varje gång som jag kom hem så kändes det som att jag var väldigt kreativ.

Han berättar att turnélivet gjorde att kreativiteten kom till honom och att de långa resorna ute på vägarna bidrog till att banken av inspiration ökade.

– Vi gjorde lite olika saker när vi var ute på vägarna för att hitta inspiration och kreativitet men det kom ändå väldigt naturligt när jag väl satte mig ned. Jag har alltid saker att skriva om, relationer och olika saker som en plockar med sig från olika platser som en besöker.

”Vi ville att folk skulle få längta efter att höra mer musik från oss”

Julen årsskiftet 16/17 fick bandet nya synthesizers som skulle komma att prägla ljudbilden på det nya albumet. Instrumenten hade ett mer 80-tals vintage-sound som hjälpte bandet att kickstarta den stundande albumprocessen ordentligt. Tom Odgen menar att de nya synthesizerserna gjorde att de kunde luta sig mot ett sound som de var bekväma nog med så att de kunde vara stolta över att sätta det soundet på ett album.

Trots att albumet släpptes 2018 har processen varit lång. Tom Odgen berättar att de färdigställde albumet redan i september 2017 men att de väntade med att släppa fullängdaren för att publiken skulle få längta.

– Vi ville inte släppa det i september för vi ville inte att albumen skulle släppas så tätt inpå varandra. Vi ville att folk skulle få vänta lite och faktiskt längta efter att höra mer musik från oss. Efter att vi hade avslutat turnén med det första albumet hade vi redan gjort klart den här skivan, så vi hade lite ledig tid innan vi nu när släpper den andra skivan.

Vi pratar om att den långa väntan kunde ha gjort att en skulle börja ifrågasätta materialet och hur en längre paus från rampljuset som ett skivsläpp kan generera påverkar en.

– Vi älskar det fortfarande vårt första album och spelar alltid väldigt många låtar från det när vi spelar live. Men vi känner oss väldigt exalterade över att äntligen få presentera och spela ny musik för publiken, och efter att ha haft lite tid utanför musikscenen känns det så otroligt skönt att vara tillbaka. Det känns som att vi var väldigt bekväma i de låtar som hamnade på albumet. Vi spelade upp dem för vänner och familj som älskade låtarna och vi kände själva att låtarna var väldigt bra.

Men vad inspirerade till det senaste albumet egentligen? Precis som vi pratade om i början fanns det en tydlig inspirationskälla i 80-talsmusiken och instrument som synthesizers. Jag nämner att jag tycker att albumet känns otroligt influerat av disco och Tom Odgen instämmer.

– Ja, vi älskar discomusik! Flera av våra favoritsoundtrack och band är influerade av discomusik och vår bassist Charlie är ett otroligt stort fan av disco. Det är nog just från basen som discoinfluencerna kommer ifrån, det är väldigt lätt att spela ett bra discosound om en har en bra basslinga.

Dagen till ära sprider sig rykten om att det legendariska bandet ABBA är i studion för att spela in ny musik. I tidigare intervjuer har Blossoms sagt att de inspireras av ABBA till stor del så jag passar på att fråga om hans tankar om nyheten.

– Är det verkligen sant? Det känns som att det alltid kommer nyheter om att de ska återförenas … ?

Jag tror dock att det är sant denna gång, deras pressperson har gått ut med att de är i studion?
– Men, oj! Jag hoppas verkligen att det är sant! Nu känns det ju lite som att det tar bort intresset från vårt album i dag iallafall …

Han fortsätter med att berätta att de lyssnade mycket på band som ABBA och Oasis under deras uppväxt och att banden än idag är stora inspirationskällor. 

– Vi har aldrig slutat lyssna på dem och det har vi aldrig hymlat om. Jag tror att det hörs ganska tydligt att vi inspireras av dem. Det känns som att alla har sin egen uppfattning av hur våra låtar kan kopplas till andras musik men jag tror aldrig att vi låter exakt som någon annan. Det känns som att så fort alla i bandet får komma in med sina egna musikaliska referenser så förvandlas det till något eget.

Vid första anblick innehåller det nya albumet Cool Like You flertalet låtar om att göra slut med någon med, till exempel There’s a Reason Why (I Never Returned Your Calls) och Love Tal’.

Var tanken från början att skriva ett konceptalbum eller var det något som kom naturligt?
– Jag har alltid skrivit om saker som har hänt i mitt liv och albumet summerar ungefär vad jag har gått igenom de senaste två åren. Det är vissa låtar som inte alls handlar om det för det finns vissa låtar som är glada också. Några låtar är skrivna under perioder där jag kände mig nere och det märks nog i texterna. Jag har verkligen bara skrivit om mina egna erfarenheter och vad som kändes viktigt för mig att få ur mig.

Jag tycker nästan att det känns som en berättelse?
– Ja, det skulle man nästan kunna säga att det är. Det känns väldigt mycket som en berättelse för oss också. Den första låten på albumet är There’s a Reason Why (I Never Returned Your Calls) och den sista låten är Love Talk. Genom albumet är det nästan som att vi går igenom två olika relationer men det var inte medvetet utan blev så. När vi satte ihop låtarnas ordning var det egentligen ett rätt omedvetet val att sätta There’s a Reason Why (I Never Returned Your Calls) första och Love Talk sist.

Sedan det första albumet har Blossoms kreativa process sett ut på nästintill samma sätt. Han berättar att han skriver väldigt mycket när han kommer hem. Texterna utgår alltid från hans egna upplevelser och saker som han går igenom i sitt liv och under själva skrivprocessen redigeras ingenting i texterna. Han säger att det kändes som att de tog hela processen till en ny nivå och detta speciellt när de tog in nya instrument. Bandet lade dock en vikt vid att försöka uppdatera soundet lite inför nya skivan för att bjuda på något nytt.

Hade ni en diskussion i bandet gällande hur ni ville förnya ert sound inför det nya albumet?
– Nej, det hade vi nog inte. Vi jobbade väldigt nära med vår producent och det kändes som att han visade en annan musikalisk riktning med den mer 80-talsinspirerade synthmusiken. Vi gillade verkligen vad han presenterade och det blev aldrig någon diskussion kring det utan vi kände att det var något som vi kunde arbeta med. Vi använde oss av delar av den ljudbilden på första albumet också så kändes det som att vi ville fortsätta att utforska det soundet.

Vi diskuterar hur det är att behålla en ljudbild som en är nöjd med samtidigt som det bör finnas en viss uppdatering musikmässigt inför nya släpp. En uppfattning av bandet som ofta framhålls är att de blandar väldigt många olika stilar och gör dem till en egen genre. Jag undrar därför ifall det fanns någon utstuderad tanke från början gällande hur de ville att Blossoms skulle låta.

– Det känns som att den kreativa processen och speciellt låtskrivandet har sett ut på ungefär samma sätt sedan vi startade bandet. Det är snarare miljön och livet omkring oss som har förändrats. Förut hade vi inte råd att spela på riktiga synthesizers och fick använda de instrument som fanns omkring oss istället. Vi har egentligen bara utvecklats genom att hela tiden skriva, producera och spela in låtar. Det har aldrig varit ett medvetet beslut att låta på ett visst sätt. Vårt enda mål har väl egentligen varit att vi vill låta moderna.

”Vi är otroligt tacksamma och stolta över vart vi kommer ifrån”

De är uppväxta i Stockport utanför Manchester och bandet är inte sena att tacka hemstaden för det support de har fått sedan debuten. Jag frågar om det inte känns som att de borde få ett tack från Stockport för den publicitet som samhället har fått genom de otaliga intervjuer som Blossoms har gjort.

– Det känns som att folk hemifrån alltid har varit väldigt stolta över oss och vi har alltid varit noga med att säga var vi kommer ifrån, för vi är stolta att komma därifrån. Detsamma gäller Manchester, den staden har alltid stått bakom de band som kommer från området och verkligen stöttat dem. Vi är otroligt tacksamma och stolta över vart vi kommer ifrån och vilket musikaliskt arv vi bär med oss. De band som kommer från Manchester är band som alltid har lyssnat på och beundrat.

Påtal om Manchester. Ni var ute på turné med Noel Gallagher nyligen, hur var det?
– Det var en väldigt surrealistisk upplevelse och verkligen en dröm som gick i uppfyllelse. Oasis har alltid varit ett av mina favoritband och deras konsert var den första konserten som jag någonsin gick på. Det var verkligen surrealistiskt. Han var en väldigt trevlig kille som vi tittade på fotboll med och allt var bara väldigt bra!

Ni ger er ut på er egna turné snart, är ni taggade?
– Ja, vi ska spela hemma i Stockport och göra några spelningar runt om i Storbritannien. Det ska bli kul att äntligen spela de nya låtarna live! Vi har bara spelat några låtar under turnén med Noel men inte alla vilket är väldigt spännande …

Svaret blir något förkortat, de andra i bandet har skickat meddelanden om ABBA:s återförening. Att säga att de är exalterade inför framtiden är en underdrift.

Författare:
Emma Isberg, Skribent

Fotografi:
Press

Pin It on Pinterest

Share This