Crying Day Care Choir: ”Väldigt många av våra låtar handlar om att se det vackra i det lilla”

Crying Day Care Choir släppte nyligen nya singeln Sad Season och i samband med det pratade Popmani med bandet om släppet, om folktraditionens berättande och om planen att dricka vin med Erlend Øye i Italien.

Foto: Kamila Schneltser

Foto: Kamila Schneltser

I en kylig men mysig studio i Malmö möter jag Crying Day Care Choir några timmar innan releasefesten för deras nya singel Sad Season. Efter att låten fått ligga och marineras i några år är det nu äntligen dags för bandet att dela den med världen. Americana/flowerfolk-trion med makarna Jack och Sara Elz och Jacks bror Bill Nystedt debuterade med singeln July 2010. Sedan dess har de bland annat släppt albumet Leave The Kingdom på egna labeln LoveMadeUs medan Sad Season nu är första singeln som bandet släpper på nya bolaget Warner Music.

Hur känns det idag, nu när Sad Season är släppt?
S: – Fett, verkligen. Det känns så roligt på alla sätt och vis, bara att få släppa nåt – vi har väntat så länge. Vi har inte släppt musik på ett tag med våra mått mätt.

B: – Det ska bli så skönt, när man har jobbat med en låt så länge och pratat om den är man bara så sugen på att folk ska få höra den.

J: – Den får tala för sig själv nu. Så är det alltid med musik, en lägger så mycket hjärta och själ och tid i musik, och när man väl är färdig med det vill man bara lägga fram det för världen att beskåda och kritisera eller vad som helst.

Hur brukar er skaparprocess gå till?
J: – Alla tre är låtskrivare och skriver mycket musik, både på olika håll och tillsammans. Det finns inget recept som har vuxit fram, utan hur en låt än kommer till har vi en urvalsprocess med tre personer som måste tycka om det. Det är väldigt olika från gång till gång men alla tre är alltid involverade och alla tre har väl sitt sätt att få en idé eller inspiration. Det har ju resulterat i ett lite eget sound.

Och hur landade ni i det soundet – en genre som ni kallar flowerfolk?
S: – Det var blandningen av att vilja berätta något och där texterna är viktiga. Det är som den amerikanska folktraditionen, där man berättar en historia och förmedlar något. Och det här med flowerfolk, väldigt många av våra låtar handlar om att se det vackra i det lilla och just blommor är återkommande. Många av våra låtar handlar typ om väder och naturen, jag tror att man är så himla påverkad av det här där vi bor. Det är väldigt mörkt och dystert, eller inte dystert men det kan vara tufft vissa månader och då är det viktigt att se de här små, vackra sakerna och lyfta det.

Just Sad Season handlar väl mycket om det, att ta sig igenom mörka tider, och det blir en intressant kontrast mot ert glädjefyllda och hoppfulla sound – hur tänker ni kring era texter i förhållande till musiken?
B: – Det jag tycker om mycket med just Sad Season är att tonen är ganska mörk och den heter ju som den gör, så en får kanske ett intryck av att den är just mörk. Men lyssnar en på texten är den som; bring it on, vi kan ta oss igenom det här – trots att det är höst och trots att man är långt ifrån den man älskar så finns det ändå en känsla av att man gör allt man kan.

Vilken känsla vill ni lämna hos lyssnaren med er musik?
B: – Känslor överlag, vi vill att de ska gå därifrån och känna och bli berörda, och då kan känslan vara glad eller ledsen eller vemodig eller hoppingivande.

S: – Många brukar säga att de blir glada och inte bara av musiken. Nu talar jag för alla här, men vi älskar ju varandra väldigt mycket och får spela musik tillsammans som vi har skapat, och jag känner sån glädje och fullkomlighet när vi gör det. Det är kanske mycket det som gör folk glada.

Och nu väntar spelning på Where’s The Music och sen Italienturné. Ni har varit och spelat där tidigare också, är det något speciellt med just Italien?
J: – Det var inte det innan, men det har blivit det. Vi fick ett skumt mail en gång och tänkte att det var spam, men vi sa ja och åkte och så var det världens mest fantastiska resa. Nu har vi ett bokningsbolag där som bokar turnéer och så hamnar vi i 20 olika städer utan att riktigt veta var. Men nu blir det tredje gången så nu börjar vi känna igen vissa ställen, och min långsiktiga plan är att vi ska lära oss italienska och byta språk (skratt).

Kommer det bli musik på italienska?

J: – Jag är för det. Vi såg att Erlend Øye från Kings of Convenience, som bott på Sicilien jättelänge, just släppt en video på italienska som var superbra. Vår bokare i Italien bokade hans gig på Sicilien och jag likeade det – och direkt skrev bokaren ”Jack, I just had the craziest idea, you have to play before Erlend Øye!” Och då tänkte jag, yes nu ska vi bli bästa kompisar med Erlend. Det är en crazy plan, men vi ska sitta och dricka vin med Erlend i Italien.

Förutom att dricka vin med Erlend, vad vill ni mer ska hända i framtiden?
S: – Vi vill resa och spela musik. Vi pratar mycket om USA, och om att åka runt i en buss med familj och vänner och spela musik och upptäcka saker och människor.

J: – Som med Italiengrejen, det är inget en blir rik på men konceptet skulle jag vilja göra överallt. Musiken kan ta en till sådana häftiga platser. Senast vi var i Italien spelade vi uppe i ett berg vid en amfiteater och i Norge spelade vi i en fjord, ställen man aldrig hade hamnat på annars eller människor man aldrig hade träffat.

På tal om resor – hur har er resa varit från att släppa på eget label till där ni är idag?
S
: – Att starta eget handlade bara om att vi ville släppa vår musik…

J: – … och det har känts väldigt skönt att ha kontroll över produkten hela vägen, kanske framförallt under tiden som vi utvecklade vårt skapande. För runt två år sedan kände vi att vi hittat rätt med allt med soundet och kände att nu är vi där. Då föll det sig naturligt att ta ett steg längre och försöka knyta folk till sig som kan göra andra bitar bättre än vad vi kan göra.

S: – Vi har byggt långsamt. Vi har alla samma ambitionsnivå med musiken och vet vad vi vill och att vi behövde ta ett steg för att komma dit.

Det ska bli spännande att följa var det tar vägen! Har ni mer nytt på gång?
B: – Vi har försökt att bara fokusera på den här singeln fram till nu, men det finns väldigt mycket material och nu ska vi nog bara se vad som sker. Vad som helst kan hända.

Kommentarer

Popmani ansvarar inte för innehållet i kommentarsfältet. Skribenten ansvarar själv för det hen skriver i kommentarsfälten på Popmani.se.

';