Badlands: “Det man heller inte kan beskriva i ord eller prata om – där funkar musik väldigt bra”

av | mar 22, 2021 | Artiklar, Framsida Startslider, Intervjuer

Syntig, mörk och kosmisk pop är ledorden för Badlands. Nu är hon aktuell med albumet Djinn där Catharina Jaunviksna, personen bakom Badlands, utforskar känslan av vad som är verkligt och overkligt.

När Catharina Jauviksnas mamma gick bort under oklara omständigheter väcktes frågetecken. Den efterföljande tankeprocessen har likheter med berättelserna om anden Djinn, vilket också fick ge namn åt albumet.

Idén bakom albumet var inte från början att skriva om ett särskilt tema, utan musiken formades snarare automatiskt av händelser i livet.

– Jag hade haft några tuffa år när livet flög samman på många sätt. Och mitt i det, när jag var ganska nere, så hittades min mamma död i sin lägenhet. Då tror jag att det är lätt att man flyr till något inre rum, där man kan få ro och komma undan allting. Så började Djinn för mig.

Projektet blev en fristad att fly in i med en sorts terapeutisk effekt, som “någon sorts fristad eller parallell värld”, berättar Badlands.

– Det man heller inte kan beskriva i ord eller prata om – där funkar musik väldigt bra. Där behöver man liksom inte förklara. Om man lyckas uttrycka någonting med musik så kommunicerar man automatiskt sina känslor. Jag tror att det är först i efterhand man förstår att det har haft en terapeutisk effekt. Det var en ganska lång bit in i processen som jag insåg att den till stor del handlade om min mamma och mitt liv

Djinn som begrepp betyder ande men är mångtydigt och förekommer i såväl Koranen som i gamla folksägner. I det iranska skräckfilmsdramat Under the Shadow kunde Badlands känna igen sig i en känsla av att inte veta vad som är verkligt och overkligt, levande eller dött, i eftersviterna av hennes mammas bortgång.

– Det var också i den processen, ganska tidigt, som jag sjöng in titelspåret på skivan, ett intro som heter Djinn. Jag skön in texterna, rakt in i datorn, bara någon vecka efter att det hade hänt. För mig betyder Djinn, som i den här filmen, demonerna man själv alstrar genom sina tankar och känslor.

”I efterhand är det ju en fin symbolik i att det är han som sjunger den delen.”

Med en tät koppling till Dublin och dess musikscen, med new wave-inspirerad electro och disco, vill nu också Badlands föra en sorts “Dublin vibe” till Sverige.

– Det känns som när man är där så behövs inte riktigt yttre bekräftelse utan folk blir så taggade på att höra varandras släpp och spela med varandra att det är nog med bekräftelse för att man ska fortsätta. Så det är någon slags sunt tävlande som pushar en. Det är den viben som hade varit så otroligt kul om den vill gro här.

Beslutet att skapa ett eget produktionsbolag, RITE, är ett steg i den riktningen enligt Badlands. Förhoppningen är att RITE ska kunna associeras med en viss typ av sound och berättande och vara en plattform med inspiration från bolag som Ghostly International och Brainfeeder. Även om pandemin innebar en inställd turné med Radio Dept. för Badlands, gav den tid till att också få fart på RITE och ge ut albumet.

I en av låtarna på albumet, Hearts, samarbetar Badlands också med sin man, J. Cowhie. Även om albumet till stor del handlar om sorgearbete relaterat till bortgång sticker Hearts ut med sin relationstematik.

– Det är en låt om att kärlek är precis lika förgängligt, tillfälligt och svårarbetat som vad som helst annars. Den kom till under en väldigt svår period i vår relation. Det är ett landmärke också över hur kärleken kan vara. I efterhand är det ju en fin symbolik i att det är han som sjunger den delen.

Med mäktiga, mörka syntar och pedaltunga gitarrer skapar Badlands ett eget universum som skapar bilder av gränslösa landskap. Namnet Badlands rymmer en oas av olika betydelser och delar namn med bland annat en amerikansk nationalpark, en kultfilm och en albumtitel med artisten Dirty Beaches.

För Badlands själv betyder Badlands “någon sorts vidsträckt mystik”. Så känns också albumet där Djinn speglar vidsträckt mystik, ett album om att släppa taget där musiken blir en tröst i mörkret.

Författare:
Saskia Rubensson, Redaktör

Fotografi:
Mattias Jeppson

Pin It on Pinterest

Share This