ÅRETS KONSERT – 2018

av | Dec 28, 2018 | Artiklar, Framsida Startslider

Det sägs att musik ska upplevas live och kanske stämmer det. Under året har Popmanis redaktion sett några riktigt bra konserter och här delar vi med oss av dessa ögonblick.

The Chameleons – Slakthuset

Jag var inte helt insatt i The Chameleons när jag skulle se dem på Slakthuset. Vad jag misstänkte var att de redan hade nått sitt bäst-före-datum, eftersom de hade sina glansdagar främst på 80-talet. Jag hade fel. På Wikipedia beskrivs the Chameleons som “en av de mest underskattade Manchester-banden från 80-talet”, jag skulle säga att det är en underdrift. Snarare är de en av de mest underskattade post-punk-banden. Punkt.

Saskia Rubensson

Avantgardet – Debaser

Utan tvekan har 2018 varit ett strålande konsertår överlag, vilket gör detta till ett smått omöjligt val. Men få band har en publik så som Avantgardet. Få band har heller i och för sig ett band bestående av så mycket genialitet och värme heller. Varje rad i varje låttext blir livsviktig, men där Rasmus Arvidsson verkligen briljerar likt få andra är i mellansnacken, där han kan sätta eld på ett helt rum. Precis som i låtarna tar han upp orättvisor, missbruk och klasskillnader och försäkrar alla i rummet att Avantgardet är alltid bakom dem. Konserten på Debaser i november var strålande, men jag är övertygad om att de var lika bra i alla städer de besökte.

Clara Kron

Shame – Bar Brooklyn

Det brittiska bandet Shame släppte sitt debutalbum Songs of Praise i januari och har sedan dess turnerat flitigt runt om i Europa och USA. I maj fick Sverige besök av bandet på Bar Brooklyn i Stockholm och jag kan nog tala för alla som var där när jag säger att det var en av de bästa konserterna i år. Bandets otyglade energi fyllde lokalen till max medans den barbröstade sångaren Charlie Steen vandrade fram och tillbaka längs publikens axlar. Min egen och publikens extas efter konserten var efterlängtad bekräftelse på att det fortfarande finns hopp om nervkittlande konserter på svensk mark.

Elin Strömberg

Markus Krunegård – Luleå Hamnfestival

En turnéstart efter en lång tid borta från musiken. Förväntningarna var höga från min sida och visst införlivades de, där framför scenen i solnedgången under sommaren 2018 i Luleå. Markus Krunegård bevisade återigen att han är ett geni på scen. Han lyckats med konsten att linda publiken runt sitt finger under hela konserten och skapar därmed en känsla av “vi” tillsammans med sina lyssnare. Det var väldigt, väldigt fint.

Emma Isberg

MGMT – Nobelberget

Med vetskapen om att Nobelberget inte längre kommer att stå kvar på Sicklas höjder bjöd både publiken och MGMT upp till en sista dans i den gamla fabrikslokalen. En riktigt bra konsert bjuder alltid på allsångsvänliga hits, ett mellanspår du älskade från förrförra skivan och intima extranummer i all oändlighet. MGMT hade allt och publiken gav den där speciella känslan som infinner sig när du vet att något bara varar för en kort stund, för att sen försvinna för alltid.

Erik Magnusson

Lykke Li – Way Out West

Jag får rysningar när jag tänker tillbaka på Way Out West och Lykke Li’s konsert. Mörkrets inslag hade precis tagit över festivalområdet och jag stod i full regnmundering bland tusentals andra och betraktade. Fascinerades. Hänfördes. Blev betagen av hur hon lyckades ta sig an en så stor scen själv. Hon nämnde att det borde regna till Hard Rain och strax efter det gjorde det. Magi. Mot slutet stod jag och kände både kalla, varma och salta droppar på mina kinder till Tonight.

Lili Gustafsson

Tove Lo – Gröna Lund

Tove Lo återvände till hemlandet och fyllde Grönan till bredden. Att nå ut till en publik på 8500 personer på ett ställe som Gröna Lund som är allt annat än optimalt är inte det lättaste, men Tove Lo lyckades briljant. Med sig på scen hade hon barndomsvännerna Icona Pop och det var fint att se henne själv märkbart rörd över att vara tillbaka hemma. Man blir så där orimligt stolt, som att man kan claima hennes framgång bara för att hon råkar vara svensk.

Emma Thimgren

Forró Miór – Telleskivi

Ren glädje pumpas ut i en robust lokal, inredd som ett vardagsrum. Möbleringen dansar i jordens alla färger och publiken snurrar runt som galningar. Influenser från Angola, Argentina, Brasilien och Grekland blandas på scen och skapar liveupplevelsen med mest närvaro på hela året. Jag hade inte ens en aning om att jag gillade Fórro innan, men konserten slutar som årets topp ett i särklass. Upplevelsen blir både otippad och svårtoppad.

Sofia Ekberg Ekendahl

Kaah – Mosebacke

För 20 år sedan debuterade Peter Alexandersson under artistnamnet Kaah. Detta firades med pompa och ståt på Mosebacke en sensommarkväll i augusti. Gamla hits blandades med nya produktioner och stora delar av hans gamla band Jideblaskos backade upp honom som om de giggat tillsammans under alla dessa år (vilket inte är fallet). Oavsett om du var välbekant med Kaahs låtskatt eller upptäckte honom för första gången så hade alla en oerhört stor behållning av konserten.

Maximilian Haglund Holst

Tom Misch – Le National

Tom Misch är en otroligt begåvad musiker som verkar älska att jobba med musik. Det blev extra tydligt då jag fick se honom på scen, Misch diggar med under hela föreställningen och hela bandet verkar otroligt lyckliga av att få dela med sig av den nya musiken. Misch är även enormt duktig på att improvisera jazziga snuttar på sin gitarr. Framträdandet gjorde publiken i extas. Enorm succé!

Ellen Ban Spaak

Nils Frahm – Sentrum Scene, Oslo

Innan det utannonserades att Nils Frahm skulle spela på årets Way Out West, hans musik gjorde sig tyvärr inte bra på en festivalscen mitt på dagen, tog jag chansen och såg honom i ett mer slutet och fokuserat sammanhang i Oslo. Med sin imponerande uppsättning klaviaturer till hjälp skapar han någonting finstämt och dynamiskt, elektroniskt och organiskt. Nils Frahm är timid och rolig, med en större självdistans än kanske hade förväntats sig av hans musik.

Jonas Hallén

Odesza – Coachella

Med 41 konserter stjärnmarkerade i festival-appen, där bland annat namn som Beyonce, The Weeknd och Post Malone skymtades trodde jag aldrig att Odeeza skulle vara helgens höjdpunkt. Men i trettiofem-graders ökenvärme upplevde jag en konsert och en ljusshow jag aldrig kommer glömma. Med filmisk, psykedelisk musik, och hundratals drönare som dansade i formation på stjärnhimlen, har jag aldrig upplevt något så futuristiskt, och två timmar flög förbi som på en minut när jag upplevde 2018s bästa konsert – Odeeza.

Kristin Carpenter

Little Jinder – Berns

När Little Jinder intog Berns den 24 november i år var det med en energi utöver det vanliga. Hon är en extremt stark liveartist och förvandlade hela lokalen till en stor fest. Att hon hade med sig Robyn, Lorentz, Åsa Jinder, First Aid Kit och Rebecca & Fiona gjorde självklart kvällen bättre. Att se så många stora stjärnor samma kväll var nästan surrealistiskt.

Felicia Lotsander

Författare:
Redaktionen

Fotograf:
Amanda Båmstedt
Guillaume Kerjean
Carolina Mendozza

Pin It on Pinterest

Share This