Årets konsert – 2017

av | Dec 23, 2017 | Artiklar, Framsida Startslider

Att uppleva musik i liveformat kan av många ses som det bästa sättet att ta del av musik på och vi på redaktionen blickar tillbaka på året som gått och minns några av de bästa konserterna.

Death Grips, Way Out West

Årets bästa konsert är också årets svettigaste konsert. Med sin första spelning i Sverige, på Way Out West, drog Death Grips igång som om det inte fanns någon morgondag. Spelningen utgjordes av höga förväntningar, men den experimentella hiphop-trion gjorde ingen besviken, trots att jag misstänker att minnet av spelningen är lika starkt som tinnitusen som medföljde.

Saskia Rubensson

The Rolling Stones, Friends Arena

Kanske var The Rolling Stones på Friends Arena inte den bästa konserten. Egentligen. Arenor har en tendens solka ner även de vackraste av låtar. Men ett särskilt ögonblick grep verkligen tag i mig. När företagsgigsstämningen som mest upptrissad sätter sig Keith Richards ner och tar en cigg. Ett märkligt lugn sänker sig över arenan. Än är rock’n’rollen inte död.

Moa Marken

First aid kit, Dramaten

Först övervägde jag ifall jag skulle välja Säkert! från samma konsertlokal, men så kom jag på att Annika Norlin faktiskt gästade denna spelning, vilket gör den till en två i en-vinst. First aid kit gjorde en välkorrigerad hyllningsspelning till Leonard Cohen. Från kostym till scenografi, till val av gästartister var varje minut perfektion, precis som systrarna Söderbergs stämsång. Annika Norlin gjorde en magisk tolkning av Halleujah, med betoningar bara en norrlänning skulle göra. För den som missade finns hela konserten på SVT Play och är väl värd sin timma och en kvart, om inte annat för att se So long, Marianne, där gästerna en efter en kommer upp på scen och bygger på crecendovis upp låten till den final det blir.

Clara Kron

Ebbot Lundberg & The Indigo Children, Kutens Bensin

I somras spelade Ebbot Lundberg på Kutens Bensin, ett creperie på ön Fårö där det under somrarna arrangeras konserter och musikkvällar. Ebbot Lundberg tillsammans med kompbandet The Indigo Children, som vid sidan av Ebbot-turnén går under namnet Side Effects, spelade i en liten lada i anslutning till creperiet. Turister tillsammans med bofasta på ön trängdes i ladan för att se Ebbot Lundberg och hans band. På väggarna lyste texter i neonfärg och i taket hängde skrot. Med en blandning av låtar från Ebbot Lundbergs tidigare band, Union Carbide och Soundtrack of Our Lives, covers och låtar från det senaste albumet gav Ebbot Lundberg och The Indigo Children en intensiv och energiladdad konsert. Samspelet mellan den erfarna rockstjärnan och det unga pojkbandet blev till en oförglömlig musikupplevelse.

Klara Ågren

Cakes Da Killa, Welcome To The Village

Det var en varm och idyllisk högsommardag på den holländska festivalen Welcome To The Village, jag var mör men glad efter x-antal dagars festivalliv och lyckades slingra mig hela vägen fram till scenkanten lagom tills Cakes Da Killas DJ la de första beatsen. Det som hände därefter kan bara beskrivas som ren och skär konsertmagi, Cakes Da Killa äger rummet från den stund han glider upp på scen, gränsen mellan scen och publikhav suddas snabbt ut och slutar att existera. Vi blir som en enda stor dansande organism, sjunger och dansar som om det inte fanns någon morgondag för att sedan, halvt mörbultade, snubbla ut ur konsertladan vidare till sjön för ett kvällsbad.

Amanda Båmstedt

The XX, Köpenhamn

En kort tid efter släppet av The XX:s tredje album I See You gästade bandet Forum i Köpenhamn med en spelning som värmde i februarimörkret. En avskalad spegelscen (som får liv genom det fantastiska ljusspelet) ackompanjeras av bandets karaktäristiskt melodiska lågmäldhet. Genom spelningen ger The XX oss väl valda guldkorn från alla sina album, och det stillsamma soundet byggs successivt upp tills det i slutet fullkomligt exploderar och inte en kotte på den stora arenan står still. En mäktig uppvisning i både litet och stort.

Helena Paulsson

J. Bernardt, Reeperbahn Festival

Belgiska J. Bernardts klubbspelning på Reeperbahn festival i Hamburg var en av årets bästa. J. Bernardt besitter en få förunnad karisma, och debutalbumets starka material skadade inte precis upplevelsen. J. Bernardt levererar sin electro-soul sensuellt dansandes utan att missa en ton.

Daniela Lillhannus

Lindstrøm, Slakthuset 

Den norske discoprinsen packade med sig sin kompakta liveshow och gjorde kanske en av årets mest oväntade konserter på Slakthuset i november. Att allmänheten har fått upp ögonen för hans landsman tillika discokungen Todd Terje ökade på förhoppningarna om en bra publik. Men den kompakta stämningen av glädje, dans, rop och eufori som infann sig var helt orimlig. Vi längtar redan till nästa gång dansskorna åker fram!
Erik Magnusson

Dinosaur JR, Brooklyn Bowl

Jag var i Brooklyn under tio dagar i slutet av september. Jag blev extra peppad inför resan när jag såg att Dinosaur Jr skulle spela under tiden vi var där. Ett stenkast från vår AirBnb-lägenhet dessutom. Jag hade länge velat se Dinosaur Jr så att boka biljetter kändes självklart!  Spelningen var på Brooklyn Bowl. Det var jag och mina vänner + 300 hipstergubbar. Men spelningen var magiskt bra! Bäst var Start Choppin’.

Josef Hermansson

Millencolin, Liseberg

Tillsammans med Bad Religion intog Millencolin Liseberg i somras. Även om ljudet inte var det bästa, så var energin från både bandet och publiken något utöver det vanliga. Trots att de har hållit på 25 år känns det som om de älskar att stå på scen lika mycket nu som 1994. Den känslan smittar. De har visat varför de hör hemma på toppen av skejt-punkscenen.

Valerie Kaspersen

Little Jinder, Gröna Lund

Little Jinders turnéavslut på Gröna Lund den 23 augusti 2017 var det perfekta avslutet på den fantastiska Who Cares Tour. Under en ljuv sommarkväll fick publiken ta in det under som Little Jinder är både på scen och utanför. Hon bjöd på en otroligt genomtänkt scenshow med ljus som dunkade i takt med musiken och starka liveversioner av hennes egna låtar som visar på vilken vass liveartist Little Jinder är. Hennes version av låten 2002 från hennes album Allting Suger (2016) kommer för evigt att stanna i mitt minne som årets bästa live framträdande.

Emma Isberg

The Horrors, Debaser Strand

The Horrors har varit ett av mina favoritband sedan starten år 2007, då med albumet Strange House som förgyllde mina tonår med låtar som Sheena Is A Parasite. Sedan dess har The Horrors tagit sig an och bemästrat flertalet genres så som garage, kraut, shoegaze och psykedelia vilket resulterade i en absolut musikalisk fullträff på deras senaste album V.

The Horrors är mer än välkända för sina liveshower, vilket ledde till en mycket hög förväntan hos mig inför bandets visit på Debaser i november. Tretton låtar senare lämnade jag lokalen i ett behagligt rus från den distade basen, de träffsäkra melodierna från nya plattan och det imponerade minnet av bandets egenkonstruerade pyramidsynth.

Elin Strömberg

Lana Del Rey, Way Out West

Jo, men det var ju ändå när jag såg min stora idol Lana Del Rey på Way Out West. Regnet trängde igenom alla fiber på kläderna och kritikerna skrev blandade recensioner. Men jag, jag stod där, frälst som aldrig förr och uppskattade hennes ärliga sorgsna frånvaro, som för mig ändå kännetecknar en väldigt stor del av Lana Del Rey själv. Hennes album Lush for Life är storslaget med alla duetter och ja, det finns inte så mycket mer att bevisa. Lana Del Rey är kunglig.

Tilde Hjelm

Författare:
Redaktionen

Fotograf:
Press, Frank Holm, Timothy Gottlieb, Rebecka Häggblom.

Pin It on Pinterest

Share This