Nyskapande och oetablerade designers tar ut sina kreativa svängar på Amaze, en ny scen för svenskt mode. Reglerna och catwalken är borta, istället står vi öga mot öga med modellerna i en personlig men stundtals förvirrande modevisning.


Velvetesques

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Trion Laura Welker, Michelle Woods och Ehssan Morshed Sefat bakom swimwearmärket Velvetesques låter sina baddräkter stå som installationer, klädda över isskulpturer i formen av överkroppar. Till en början missar jag dem helt, eftersom jag hade förväntat mig få se dem på människor. Kollektionen visas ”on the rocks, shaken”, bokstavligt talat. Men att de delvis sönderkrossade torsoerna ligger på isbitar i staplade frigolitlådor ger en märkligt morbid känsla. De återkommande starka färgerna och mönstren känns inspirerade både av popkonst och kubism. I kombination med skärningarnas cutouts ser de ut som blandningar av baddräkter och superhjältedräkter. Minst praktisk men mest speciell är baddräkten med band runt låren.

BÄST: Annorlunda skärningar.
SÄMST: Man ser inte både fram och baksidan.


Minna Palmqvist

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Amazes största namn är redan etablerade designern Minna Palmqvist, som fortsätter att bygga på sitt Intimately Social-koncept, om den intima, faktiska, kroppen och den sociala kroppen som vi presenterar för samhället. Typiskt för Palmqvist är att sömmarna är i fokus, de är synliga eller spricker upp till slitsar i sidan. Kollektionen ger passformen plats, tanken är att den genom enkla medel ska gå att justera efter bärarens kroppsform, vilket främst syns i form av knytningar i midjan. Återkommande är ofållade kanter, håriga tofflor och ankelhöga sportstrumpor.

BÄST: Mer skräddat än tidigare.
SÄMST: Tofflorna.


Claes Bergman

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Claes Bergman häller ut en sandhög i början av catwalken. Barfotamodeller i jordnära färger går som i trans och söker ögonkontakt. Visningen är ovanligt långsam vilket gör att man hinner ta till sig designen. Genomgående drag är utsvängda byxben, diagonala skärningar, bara ryggar, höga kragar och fransiga kanter. Liksom hos Palmqvist är sömmarna synliga och dekorativa. I kollektionen har Bergman utforskat akrylpreparerade målardukar som material. Genom att blöta och mjuka upp det stela materialet har han kunnat forma det innan det torkar och återgår till sin stela form. Det skulpturala arbetet resulterar i skallika, utstående plagg, vilket ser mest elegant ut i form av kjolar och klänningar.

BÄST: Kjolarna och klänningarna.
SÄMST: Passformen på de låga byxorna.


Mia Larsson

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Mia Larssons smyckesdesign visas på bord bland mat som ägg och gröna bönor, vilket är talande för designens naturliga och hållbara utgångspunkt. I kollektionen används ostronskal som material. Smyckena går från lätta och ömtåliga örhängen gjorda av polerade ostronskal till oversizearmband och -halsband med tunga geometriska former som dekoration. I det senare exemplet har ostronskalet använts som komposit och blandats med sand till stenliknande industriella material.

BÄST: Intressant idé.
SÄMST: Vissa smycken ser inte så bekväma ut.


Julia Ragnarsson

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Julia Ragnarsson hoppar catwalken och skapar en känsla av Ibiza med en iscensättning av ett cocktailparty i strandbaren. Modellerna poserar inte för våra bilder utan sina egna. Inspirationen kommer från stereotyper och identitetsuppbyggande online och offline, där framförallt internet låter oss fakea ihop andra versioner av oss själva. Kollektionen är rätt glammig med glansiga tyger, pasteller, mönster och strass. Skorna är ett urval av fluffiga pumps, klassiska stövlar och sandaler. Estetiken sticker ut från de andra kollektionerna men känslan av missmatchning och de ofållade kanterna drar tankarna till tiden man klädde ut sig på dagis och lekte vuxen.

BÄST: Trovärdig iscensättning.
SÄMST: Känslan av utklädnad.


NHORM + S.R.

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Foto: Isak Berglund Mattsson-Mårn

Bakom NHORM står Mathilda Nilsson och Hanna Rudebeck som visar tillsammans med smyckesdesignern Sara Robertsson. Styling är det överordnade temat i kollektionen. Accessoarerna är ibland dekorativa men oftare centrala delar av designen som binder samman klädesplaggen till en outfit. Stora silverringar håller upp kläder från hals eller midja, håller upp ärmarna på jackor eller drar åt och justerar passformen. Exempelvis håller de upp upprivna skjortor från halsen och låter ryggen vara bar, i ett fall håller de upp ett par byxor över ett annat par byxor. För långa ärmar, stora scarves runt midja och hals, och knäppspännen på ryggen är återkommande och ger en improviserad känsla.

BÄST: Spännet som justerar passformen.
SÄMST: Byxor på byxor.

Pin It on Pinterest

Share This