Bild: Naughty Dog

Bild: Naughty Dog

Titel The Last of Us: Left Behind Konsol Playstation 3 Premiär 14 februari Producerat av Naughty Dog

Ett av förra årets mest kritikerrosade spel fick nyligen DLC – och det är nästan jättebra. Popmanis spelredaktör har spelat Left Behind.

I min videorecension av Naughty Dogs tokhyllade apokalypsäventyr uttryckte jag att de allra bästa delarna av spelet är de där du är helt ensam. Nog för att de datorstyrda kumpanerna bidrog till välskrivna dialoger under mellansekvenserna, men så fort jag återfick kontroll över händelseförloppet insåg jag snabbt att de lika gärna hade kunnat vara stoft. Detta blev som tydligast när de började springa omkring och prata högt och tydligt i närheten av en grupp med köttsugna Clickers – som inte märkte det.

Det gör mig därför glad att det nedladdningsbara tillägget Left Behind försöker att lägga mer fokus på det som The Last of Us gjorde rätt.

Utvecklarna gjorde det intressanta valet att berätta två historier rygg mot rygg. I den ena måste spelaren hjälpa den 14-åriga flickan Ellie att hitta en förbandslåda åt en förblödande Joel, och i den andra tas vi tillbaka i tiden till Ellies och hennes bästa vän Rileys sista dag tillsammans. Den sistnämnda är vad som ger detta DLC sitt köpvärde.

Vi får se en oskuldsfull sida av Ellie som sedan länge har gått förlorat när hon möter Joel för första gången. Flickorna leker, skämtar, skrattar och ler. Det är omöjligt att inte ryckas med, trots att det är uppenbart att det bara handlar om mikrosekunder innan någonting ruskigt kommer att hända.

DLC till en blockbuster som denna innehåller, naturligtvis, obligatorisk action. Annars finns det ju en risk att spelarna somnar. Åtminstone verkar detta vara många utvecklares inställning. Så fort jag börjar ha riktigt kul insisterar spelet att det är dags att gå tillbaka till skjutandet av zombieskalpar och räddandet av Joel. Att jag slipper ha en AI-styrd kumpan som trampar mig i hälarna är jag tacksam för, men det lyckas inte dölja det faktum att både uppdraget och köpcentret det utspelar sig i är… tråkigt.

Medan saker faktiskt händer i den ena delen av berättelsen består den andra av en ”fetch quest” – och en ganska tråkig sådan. I synnerhet eftersom att det är en del av spelet som, antagligen, ingen undrade över. Å andra sidan är varje stund med Riley både rolig och fängslande. Uppfattningen jag får är att utvecklarna försöker att visa mig en kontrast: Det här var Ellie då, och det här är Ellie nu. Men om du redan har spelat igenom The Last of Us så är du förmodligen redan medveten om vem och hur Ellie är. Vilket gör hälften av Left Behind, rent ut sagt, poänglös.

Naughty Dog förändrade inte spelindustrin för alltid med The Last of Us, och Left Behind kommer inte att revolutionera DLC-konceptet på något sätt, men trots det är både spelet, och detta sidospår, värt att ta en titt på.

Pin It on Pinterest

Share This